MasterClass συστήματα & τεχνικές Σύνθεσης τον 20 & 21 αιώνα

Σεμινάρια - MasterClass

MasterClass συστήματα & τεχνικές Σύνθεσης τον 20 & 21 αιώνα
Πρόγραμμα

MasterClass συστήματα & τεχνικές Σύνθεσης τον 20ό & 21ο αιώνα

Η πορεία προς την Σύνθεση αρχίζει με τις σπουδές Ανωτέρων Θεωρητικών: Αρμονία, Αντίστιξη και Φούγκα. Μόνο τότε ο σπουδαστής κρίνεται ικανός να συνεχίσει προς τη μελέτη των ποικίλων μουσικών μορφών που αναπτύχθηκαν με το πέρασμα των τελευταίων αιώνων στον δυτικό κόσμο και, τελικά, να συνθέσει τα δικά του έργα και να υλοποιήσει τις ιδέες του. Η ύλη που καλείται να αφομοιώσει είναι μεγάλη, τα δεδομένα πολλά και ο δρόμος μακρύς, καθώς διαρκεί 11 τουλάχιστον χρόνια.

Ο θεωρητικός και συνθέτης μελετά σχεδόν αποκλειστικά το τεχνικό μέρος των μουσικών μορφών που συνιστούν την ύλη των σπουδών του. Όμως, με την προσοχή του στραμμένη στην τεχνική της γραφής, είναι φυσικό και επόμενο να μην αποκτά μια σφαιρική και πιο συστηματική εικόνα της εξέλιξης των συνθετικών τάσεων, ούτε των θεωρητικών και αισθητικών αναζητήσεων των συνθετών, με αποτέλεσμα ο σπουδαστής να σχηματίζει, συνήθως, μια μάλλον συγκεχυμένη και συχνά ελλιπή εικόνα της πορείας της μουσικής σκέψης από συστημική και στιλιστική άποψη. Στις μέρες μας, η σύγχυση γίνεται εντονότερη εξ αιτίας της πληθώρας των μουσικών κατακτήσεων, που σωρεύτηκαν από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα. Καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της πολυσχιδούς μουσικής πραγματικότητας παίζει επίσης η διαρκώς αυξανόμενη χρήση της τεχνολογίας στη σύνθεση και τη μουσική εκπαίδευση.

Έχοντας εντοπίσει τα σοβαρά αυτά ζητήματα στο επίσημο πρόγραμμα σπουδών των Ανωτέρων Θεωρητικών και της Σύνθεσης, οι εισηγητές του παρόντος πήραμε την πρωτοβουλία να καλύψουμε, στο μέτρο του εφικτού, το κενό που προαναφέραμε.

 

Οι 12 Θεματικές ενότητες του Masterclass συστήματα & τεχνικές Σύνθεσης τον 20ό & 21ο αιώνα:

  1. Οριζόντια & κάθετη οργάνωση υλικού (1) – Αντώνης Αντωνόπουλος
  2. Οριζόντια & κάθετη οργάνωση (2), Μετατονικότητα – Αντώνης Αντωνόπουλος
  3. Η κρίση της Τονικότητας (1) – Νίκος Καριώτης
  4. Η κρίση της Τονικότητας (2) – Νίκος Καριώτης
  5. Δωδεκάφθογγο σύστημα – Νίκος Καριώτης
  6. Τροπικότητα, Πολυτροπικότητα – Νίκος Καριώτης
  7. Σειραϊσμός, Set Theory – Φανή Κοσώνα
  8. Ιάννης Ξενάκης – Αντώνης Αντωνόπουλος
  9. Γιάννης Χρήστου – Αλέξης Πορφυριάδης
  10. Ανέστης Λογοθέτης – Αντώνης Αντωνόπουλος
  11. John Cage. Σχολή της Νέας Υόρκης - Πειραματική Μουσική – Αλέξης Πορφυριάδης
  12. Εισαγωγή στην ηλεκτρονική σύνθεση – Σπύρος Πολυχρονόπουλος

Το Masterclass απευθύνεται σε σπουδαστές Σύνθεσης και Ανωτέρων Θεωρητικών – κυρίως Αντίστιξης και Φούγκας – και σε κάθε ενδιαφερόμενο μουσικό. Οι 12 συναντήσεις-παραδόσεις θα έχουν τρίωρη διάρκεια και θα γίνονται κάθε 15 ημέρες, Πέμπτη 18:00 - 21:00, στην πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα εκδηλώσεων του Ελληνικού Ωδείου, Πεντέλης 2 και Λ. Κηφισίας, Μαρούσι.

Στη λήξη του σεμιναρίου θα δοθούν αναλυτικές βεβαιώσεις παρακολούθησης.

Κόστος:

  • Συμμετοχή: 420,00 € (12 τρίωρες συναντήσεις-παραδόσεις)
    Με προκράτηση & εξόφληση έως και 11 Νοεμβρίου 2024 360,00 € (έκπτωση 60,00 €)
    8 άτοκες δόσεις με χρήση πιστωτικής κάρτας
  • Σε περίπτωση παρακολούθησης ορισμένων συναντήσεων-παραδόσεων
    Συμμετοχή: 40,00 € (ανά τρίωρη συνάντηση-παράδοση)

Προσοχή! Η φόρμα για τους συμμετέχοντες θα είναι ανοικτή έως και 5 Μαΐου 2025.

Πληροφορίες Τ. +302106141650 - M. +306989735050 - Email: MasterClass

Τρόποι Πληρωμής

Φόρμα Συμμετοχής
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input

0/3500

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Εισηγητές
Αντώνης Αντωνόπουλος
Νίκος Καριώτης
Φανή Κοσώνα
Σπύρος Πολυχρονόπουλος
Αλέξης Πορφυριάδης

Διδάκτωρ Αναλυτικής και Συστηματικής Μουσικολογίας (PhD Sorbonne - Paris IV), ειδικεύεται στη μουσική του Ιάννη Ξενάκη, την εφαρμογή του πιθανοτικού λογισμού (στοχαστική) στη σύνθεση οργανικών έργων και τις προεκτάσεις της στη σύγχρονη φιλοσοφία της μουσικής.
Ως μουσικολόγος και θεωρητικός της μουσικής έχει διδάξει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Έχει συγγράψει το σύγγραμμα Από την Τονική στη Σύγχρονη Μουσική Θεωρία (Εύδοξος: 31113), τη μονογραφία Anestis Logothetis: Integration of form with sonic material και το εγχειρίδιο Αντίστιξη στο ύφος G.P. Palestrina (ΤΜΣ - ΑΠΘ). Ερευνητικές ανακοινώσεις του και μελέτες για τον Ιάννη Ξενάκη και τον Ανέστη Λογοθέτη έχουν δημοσιευθεί στην Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία, Αυστρία, Ισπανία και στο διαδίκτυο και έχει συμμετάσχει σε διεθνή μουσικολογικά συνέδρια στην Ελλάδα, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Γερμανία και Κύπρο.
Έχει διδάξει στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων σε κύκλους σεμιναρίων για την Αρχαία Ελληνική Μουσική, τον Ιάννη Ξενάκη και τον Ανέστη Λογοθέτη.

Είναι μέλος της κριτικής επιτροπής επιστημονικών δημοσιεύσεων της Association for Computing Machinery – Transactions on Internet of Things (ACM-TIOT), έχει συντελέσει στην παραγωγή της μουσικής παράστασης Iannis Xenakis in First Person (Boston University – Alea III), στο αφιέρωμα Ιάννης Ξενάκης: Το έργο για σόλο πιάνο (Goethe Institut Athen – Ένωση Ελλήνων Μουσουργών), στην παραγωγή της επετειακής μουσικής παράστασης Ιάννης Ξενάκης σε Α΄ πρόσωπο (Φεστιβάλ Αθηνών 2011 – Ergon Ensemble), στο 2ο Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Κέντρο Μουσικής Σύνθεσης και Εκτέλεσης), στην παραγωγή έξι εκπαιδευτικών ταινιών για την Α΄θμια Εκπαίδευση (DVD Μουσική) για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Συνθέτης και μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, έχει συνθέσει πλήθος έργων, σε σύγχρονα κυρίως ιδιώματα, μέρος των οποίων έχουν παρουσιαστεί σε ποικίλες διοργανώσεις και στο διαδίκτυο.

Ως καθηγητής Ανωτέρων Θεωρητικών και Σύνθεσης, συνεργάζεται με ιδιωτικά και δημοτικά ωδεία ως διδάσκων και ως Διευθυντής Σπουδών.
Είναι Πτυχιούχος Παιδαγωγός του Ε.Κ.Π.Α. και έχει εργαστεί στην Ειδική Μουσική Αγωγή ενηλίκων ΑμεΑ.

Έχει εντρυφήσει στην Αρχαία Ελληνική μουσική, έχει συνεργαστεί με το 3° Πρόγραμμα ως παραγωγός της εκπομπής Μούσα Πολύτροπος για τον Αρχαίο Ελληνικό Μουσικό Πολιτισμό και έχει παρουσιάσει το Αρχαίο Ελληνικό μουσικό σύστημα σε σεμινάρια, διαλέξεις και σχετικές εκδηλώσεις κρατικών και ιδιωτικών φορέων.

Συνθέτης, διευθυντής χορωδίας, καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και σύνθεσης, διευθυντής σπουδών του Ελληνικού Ωδείου.
Γεννήθηκε το 1958 στην Αθήνα, σπούδασε ανώτερα θεωρητικά (αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση) με τον Μιχάλη Τραυλό στο Σύγχρονο Ωδείο Αθήνας, απ’ όπου αποφοίτησε το 1994 με δίπλωμα σύνθεσης και γενικό βαθμό άριστα.

Σπούδασε επίσης κιθάρα με την Όλγα Καλογριάδου και έλαβε μαθήματα τραγουδιού από τον Γιώργο Ζερβάνο και την Mαρίνα Φιδέλη.
Υπήρξε μαθητής των Αντώνη Κοντογεωργίου, Μαίρης Πετράν (διεύθυνση χορωδίας) και Ανδρέα Βουδούρη, Λευτέρη Χαλκιαδάκη (διεύθυνση ορχήστρας).
Διδάσκει από το 1989 ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στο Εθνικό Ωδείο, στο Ελληνικό Ωδείο και στο Τροφώνιο Ωδείο Λιβαδειάς.
Το συνθετικό του έργο περιλαμβάνει μια συμφωνική εισαγωγή, μια συμφωνιέτα για ορχήστρα εγχόρδων, τρείς καντάτες για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα πάνω σε ποίηση Ν. Καριώτη, Νικηφόρου Βρεττάκου και Κωνσταντίνου Καβάφη, δύο κουαρτέτα εγχόρδων, τραγούδια για φωνή και πιάνο, έργα μουσικής δωματίου, έργα για χορωδία α καπέλα.
Έργα του έχουν εκτελεστεί από καταξιωμένους σολίστ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Είναι ιδρυτής του καλλιτεχνικού εργαστηρίου «Μαρσύας» και ως διευθυντής της χορωδίας του έχει κληθεί να διευθύνει στο παγκόσμιο φεστιβάλ του Cantonigros στην Ισπανία (2007), στο παγκόσμιο Φεστιβάλ θρησκευτικής μουσικής στο Loreto της Ιταλίας (2005, 2009). Επίσης έχει κατακτήσει ασημένιο μετάλλιο στο διεθνές θρησκευτικό φεστιβάλ της Πράγας (2008) και 2ο βραβείο με χρηματικό έπαθλο στο Φεστιβάλ «Μίκης Θεοδωράκης» της Ναυπάκτου, ενώ στο διεθνή διαγωνισμό του Partubice της Τσεχίας κατέκτησε το αργυρό μετάλλιο.

Έχει διδάξει στα σεμινάρια:

  • 20ός αιώνας: ρεύματα της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας (1994 –Σύγχρονό Ωδείο Αθήνας)
  • Ανάλυση παρτιτούρας (1997 -Δημοτικό Ωδείο Νέας Ιωνίας Βόλου)
  • Μουσικά συστήματα από το Οργκάνουμ στον Ολιβιέ Μεσσιάν (2000 – Ξυλόκαστρο)
  • Λόγια Ελληνική μουσική (2001 -ΔΕ. Π.Α.Κ Σερρών)
  • Έχει κληθεί ως εισηγητής στο 4ο φεστιβάλ Κέρκυρας τον Ιούλιο του 1997 με θέμα «Η κιθάρα στο 2ο μισό του 20ού αιώνα και ως συνθέτης με τη μικρή σουίτα για κιθάρα με ερμηνευτή τον Γιώργο Κασφίκη

Από το 2007 ως το 2019 αναλαμβάνει τη διεύθυνση της χορωδίας του Μουσικού Ομίλου Σπάρτης, την όποια διευθύνει σε αρκετά φεστιβάλ στην Ελλάδα καθώς και στην Ουγγαρία. Μαζί της κατακτά την Άνοιξη του 2012 το 2ο βραβείο και χρηματικό έπαθλο στο διεθνές φεστιβάλ «Μίκης Θεοδωράκης» στη Ναύπακτο.

Ως διευθυντής της ορχήστρας δωματίου του Α.Σ.Μ.Α. και με τη σύμπραξη της χορωδίας του καλλιτεχνικού εργαστηρίου «Μαρσύας» έχει παρουσιάσει έργα μεγάλων συνθετών: J. S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, W. A. Mozart, F. Mendelssohn, S. Prokofiev, B. Bartοk, A. Piazzolla, Ν. Σκαλκώτα, Μ. Βάρβογλη καθώς και έργα νέων Ελλήνων συνθετών.
Είναι επίσης διευθυντής προγράμματος σπουδών του Ελληνικού Ωδείου και ενορχηστρωτής – διευθυντής της Ορχήστρας και της Χορωδίας Ενηλίκων του.

Δραστηριοποιείται την τελευταία εικοσαετία στο χώρο της μουσικής δημιουργίας, με σταθερή διάθεση έρευνας και αναζήτησης πρωτότυπων δομικών και αισθητικών οραματισμών. Στοιχείο αναφοράς στη δημιουργική της πορεία, αποτέλεσε η στενή σχέση της με την επιστήμη των μαθηματικών η οποία – ιδιαίτερα και πιο συνειδητά από το 2007 και έπειτα – οδήγησε σε θεμελιωμένες αντιλήψεις σχετικά με τη δόμηση του μουσικού έργου, είτε με αυστηρή μαθηματική μοντελοποίηση, είτε με την εφαρμογή συγκροτημένων δομικών διαδικασιών και μεθόδων.

Η διαδρομή των σπουδών της περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη φοίτησή της στις τάξεις των Ανωτέρων Θεωρητικών (αντίστιξη, φούγκα) στο Conservatoire de Paris (CNSMDP) με καθηγητές τους Jean Paul Holstein και Michel Merlet, καθώς και σπουδές ενορχήστρωσης, μουσικής δωματίου, πιάνου (πρώτα βήματα στην Ελλάδα με την Μαρίνα Χανίδου – Δημητριάδου και στη συνέχεια στο Παρίσι με τους Jacques Lagarde και Bernard Ringeissen), σύνθεσης με τον Θόδωρο Αντωνίου, πτυχίο μαθηματικών στο ΕΚΠΑ, μία μακριά διαδρομή που καταλήγει με την εκπόνηση της διδακτορικής της διατριβής με θέμα «Εφαρμογές Μαθηματικών Μοντέλων της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών στη Σύνθεση Μουσικής» (Ιόνιο Πανεπιστήμιο).

Η πολύχρονη δημιουργική της πορεία περιλαμβάνει συνεργασίες με μια πλειάδα διακεκριμένων μουσικών και ensembles σε συναυλίες και δισκογραφία, καθώς και συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ. Το 2022 έλαβε το β’ βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού σύνθεσης «Re-thinking Xenakis».
Διδάσκει σύνθεση και έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμα σεμινάρια και εργαστήρια για τεχνικές σύνθεσης και ανάλυση έργων του 20ού και 21ου αιώνα αλλά και διαλέξεις σχετικά με διασυνδέσεις της μουσικής με τα μαθηματικά.

Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, έχοντας διατελέσει και μέλος του Δ.Σ. αυτής από το 2013 έως το 2018.

Ο Σπύρος Πολυχρονόπουλος (γνωστός και ως Spyweirdos) είναι επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής του ΕΛΜΕΠΑ.

Ως συνθέτης μουσικής, έχει κυκλοφορήσει πάνω από είκοσι προσωπικούς δίσκους. Ως μουσικός, έχει παρουσιάσει πολυάριθμες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Είναι συνθέτης, μουσικός θεωρητικός και πιανίστας/αυτοσχεδιαστής. Είναι διδάκτορας σύνθεσης του Πανεπιστήμιου Bath-Spa/Ηνωμένο Βασίλειο (επιβλέπων: James Saunders). Σπούδασε επίσης σύνθεση με τους Gerd Kühr (Πτυχίο με ενσωματωμένο μάστερ, 1997-2002), Beat Furrer (Μεταπτυχιακός τίτλος, 2002-03) και Mathias Spahlinger στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Graz/Αυστρία.

Ανάμεσα στα βραβεία που του έχουν απονεμηθεί συγκαταλέγονται το Πρώτο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης Franco Evangelisti 2020 Ρώμη/Ιταλία (2020), το Τρίτο Βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης Molinari Quartet Competition Μόντρεαλ/Καναδάς (2004/05), το Βραβείο για την προώθηση της Μουσικής της πόλης του Graz/Αυστρία (2002) και η Ετήσια υποτροφία για τη Μουσική Σύνθεση της Αυστριακής Δημοκρατίας (2003-04).

Διδάσκει αυτοσχεδιασμό, πειραματική μουσική και μη-συμβατικές παραστατικές τέχνες για σύνολα στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, θεωρητικά της μουσικής στο Δημοτικό Ωδείο Αμαρουσίου καθώς και Ιστορία Μουσικής στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στην Ανώτερη Επαγγελματική Σχολή Χορού ΑΚΤΙΝΑ.